Skolepenger, stipend og lån

Skolepenger

Hva koster det å gå et år på Kristiansand? Beløpene gjelder for skoleåret 2024–25.

Semesteravgift

kr 23.000,-*

Studieturer

kr 28.000,-**

Totalt

kr 51.000,-

* Kr 11.500,- pr. semester.
** Avhengig av valuta og priser. Prisen er et estimat og kan justeres grunnet usikker prisvekst.

Stipend og lån

Som elev på Kristiansand Bibelskole kan du søke stipend og lån fra Lånekassen.

Elever på godkjente bibelskoler i Norge kan få et basislån på inntil 125 370 kroner for hele året, og inntil 40 prosent av det kan bli til stipend. Betaler du skolepenger, kan du få et ekstra lån til det.

Ta gjerne kontakt hvis du har spørsmål ang lånekasseeller økonomi.

Kontakt rektor Daniel Steinsland
En lærer underviser elever i klasserommet.
Stue med lilla vegg, sofa og spisegruppe.Soverom med seng og nattbord.

Bosted i Kristiansand?

Ser du etter et sted å bo mens du går på Kristiansand bibelskole?

Du velger selv om du ønsker å bo hjemme, i kollektivet eller alene mens du går på bibelskolen.
Skolen bidrar gjerne med å formidle mulige bokollektiv og kobler deg med andre elever som er på boligjakt.

Studieturer

Studieturene er høydepunkt i løpet av bibelskoleåret. Vi reiser på flere spennende turer både innen- og utenlands. Destinasjonene har variert fra år til år. Utenlandsturene har vært tilIsrael, Albania, Latvia, Kina, USA og Jordan.

Misjonstur i utlandet

I løpet av et skoleår reiser vi på to utenlandsturer hvor vi får oppleve det å drive misjon og  hjelpearbeid i en annen kultur.

Skoleåret 2023-24 drar vi på misjonstur til Albania på høsten og Uganda på våren, sammen med Troens Bevis Verdens Evangelisering.

Ikon av norges flagg

Teamtur i Norge

Skoleåret byr også på opplevelser i eget land, hvor vi får besøke ulike menigheter. Destinasjonene har variert fra år til år, men vi har tidligere reist til både Østlandet, Vestlandet og Nord-Norge.

«Bli kjent»- og tema-turer

Året starter med «bli kjent»-tur til vakre Solstrand Camping i Lindesnes kommune. I tillegg reiser vi bort fra byen på såkalte «temadager» noen ganger i året for å gå dypere i enkelte emner, dele fellesskap og ha det gøy sammen. Eksempler på slike turer er «Identitetsdager» på Solstrand, og tur til Sarons Dal hvor vi fordyper oss i temaet misjon.

Elev omfavner et barn i slummen i Albania.En mann blir døpt i en innsjø.Fem bibelskoleelever i arabiske kjortler og røde hodeplagg foran solnedgangen i Jordan.En elev snakker med en et albansk barn på barnehjem.Klassebilde fra Solstrand hvor alle elevene sitter på en stor hoppeputeTo jenter som smiler foran et landskap i solnedgang.

Spørsmål og svar

Når starter og slutter skoleåret?

Bibelskoleåret starter torsdag 22. august 2024 og avsluttes 12. juni 2025.

Hvilke aldersgruppe er Bibelskolen for?

Bibelskolen er for alle som ønsker å sette av et år i livet til å vokse i tro, identitet og relasjon til Jesus. Det gjelder om du akkurat er ferdig med vidergående eller trenger en timeout i livet.
Flesteparten av elevene er i alderen 18 - 25 år, men du er velkommen uansett alder og livsfase.

Får man studiepoeng på bibelskolen?

Du får ingen studiepoeng eller tilleggspoeng for et bibelskoleår.
Kristiansand bibelskole samarbeider med Fagskolen Essens der du får mulighet til å gå videre et år til i samme miljø og fagskolen gir mulighet til 60 fagskolepoeng og 2 konkurransepoeng. Her har du også mulighet til å få fritak for 40 studiepoeng dersom du tar en bachelor-utdanning ved HLT.

Er det noe søknadsfrist?

Du har mulighet til å søke på bibelskolen frem til skolestart.
Skolen har godkjenning for 40 elever, slik at vi anbefaler at du søker tidlig for å sikre deg plass.

Får jeg støtte av lånekasse ved et bibelskoleår hos dere?

Bibelskolen vår er offentlig godkjent og ved et bibelskoleår hos oss vil du få mulighet til å få støtte av Lånekassen som fulltidsstudent.
Du finner mer info om lån og stipend hos Lånekassen sine nettsider.

På grunn av prosess navneendring må du når du søker lån og stipend for skoleåret 24/25 velge "LEV Bibelskole" som ditt skolevalg.

Når er det skole?

Det er skole fra tirsdag til fredag i våre lokaler i KRS Live. Mandagen er avspasering fordi du som elev har praksis i menighet som gjennomføres på ettermiddag/kveldstid eller i helgen. Det er totalt seks skoletimer à 45 minutter i løpet av en skoledag med pauser på 5–10 minutter mellom hver time. I tillegg har vi en 45-minutter lang lunsjpause midt på dagen.
Skoledagen er fra 08:30-14:00.

Har skolen et 2. års tilbud?

Kristiansand bibelskole tilbyr et 1-årig bibelskoleår, men samarbeider med Fagskolen Essens der du får mulighet til å gå videre et år til i samme miljø. Fagskolen for kirke, misjon og ledelse går dypere med et enda større fokus på praksis, misjon og personlig oppfølging til tjeneste, liv og kall.

Hvilke fordypninger har bibelskolen?

På bibelskolen har du tre fordypningsfag du kan velge mellom.
Disse er:
- Lovsang